torsdag 20 juli 2017

Kalla fakta om svensk förlorad skola.



Sverige 2017 ...
NN,
rektor: 

"Efter många år i skolan och ett par år i pension, beslöt jag mig för att vikariera några månader på en högstadieskola i Sverige. En så kallad ”utsatt skola” med stora ekonomiska resurser. Jag beslutade mig för att inte lägga mig i skolans verksamhet i stort utan försöka sköta min tjänst som vilken lärare som helst. Med tanke på de elever jag mötte var denna läraruppgift mycket trevlig. Jag mötte många ungdomar som behövde vuxenkontakt och kom, trots min ålder, väl överens med de flesta.

Den klass för vilken jag var mentor bestod av 30 elever i åk 9. Det kan tyckas mycket, men 20 procent av eleverna var i regel frånvarande av olika skäl. Huvudorsaken var det man kallar skolk. Ett antal elever kunde knappt svenska. Några hade läs- och skrivsvårigheter. Några var allmänt ”obegåvade” och hade, om det varit för ett antal år sedan, gått i det som kallades hjälpklass. Några hade adhd och därtill fanns det ett antal elever som ägnade tiden åt att störa undervisningen och syssla med sina mobiler.

Alla elever i en viss åldersklass placeras i samma klass oavsett deras behov av eller brist på kunskaper. I denna klass fanns det också ett antal duktiga elever som i regel tyckte skolan var trist. De saknade stimulans för lärarna hade fullt upp med de övriga eleverna. Att i traditionell mening genomföra en lektion med genomgångar var naturligtvis omöjligt. Eleverna fick göra instuderingsfrågor utifrån sina läroböcker. Uppgifter, som en del klarade på en vecka, andra på en lektion. Det gick aldrig att föra ett samtal med eleverna. De klarade heller inte av att se en film eller något annat som jag tyckte var stimulerande....

Som lärare gäller det att ligga lågt och ge bra betyg. Samtidigt som den svenska skolan har minskat sin kunskapsnivå med 30 procent har betygen höjts med 30 procent. Gud nåde den lärare som inte följer trenden. Då blir läraren utsatt för elever, föräldrar och skolledning. Den senare försvarar aldrig sina lärare utan ställer hellre ut dem på torget och skyddar sig själv. Det kommer att ta en generation att rätta till den svenska skolan."

6 kommentarer:

  1. "Alla elever i en viss åldersklass placeras i samma klass oavsett deras behov av eller brist på kunskaper"
    Detta är resultatet av floskeln "allas lika värde".
    Nästan ingen lär sig nånting, de resurskrävande tar all lärartid och de mer begåvade kommer inte till sin rätt även om de, troligen, klarar sig ändå.
    Bra? NEJ!, men som alltid, vi har fått det vi röstat för..

    SvaraRadera
  2. Här får vi klart besked att våra politiker röker på.
    Hur har det annars kunnat bli så befängt i skolan?
    Dags att drogtesta våra politiker!!!
    ABCD

    SvaraRadera
  3. Kunskapsunderskottet kommer vara betydande när dagens elever lämnar grundskolan och gymnasiet.
    Förbättringspotential finns bland de med begåvning.
    Mässkalle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka mena jag då? Inte kan de va dem jag MENA!

      Radera
  4. Politikerna har som vanligt en genial lösning: - Vi byter! Så kan svenska barn flyttas dit, och utanförskapsbarnen flyttas till de fungerande svenska skolorna!!!!

    SvaraRadera
  5. Crack & brass gänget har stora planer.
    !!!

    SvaraRadera